:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Friday, October 1, 2010

Hukum Memakai Braces

Gambar hiasan semata-mata. Boleh anda kesan apa yang tidak kena dengan gambar kambing ini? Jawapannya ada di penghujung entri...

Soalan:

Apakah hukumnya memakai “braces” utk mencantikkan gigi? Adakah memakai “braces” yg popular hari ini dgn tujuan utk membetulkan kedudukan gigi juga dianggap haram dlm Islam? Adakah itu termasuk mengubah ciptaan Allah?

Jawapan (dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus):

Jikalau alat tersebut dipakai dengan tujuan membetulkan kecacatan gigi seperti gigi yang tidak rata atau terlebih keluar maka setengah ulamak fiqh mengharuskan memakainya dan tidak dinamakan mengubah ciptaan Allah SWT.

Ada pun jika dipakai alat tersebut dengan tujuan menambahkan lagi kecantikan gigi yang telah sedia elok maka hukumnya adalah dilarang sebagaimana yang disebut oleh beberapa orang ulamak muktabar.

Wallahua'lam.

* * *

Jawapan untuk soalan tentang gambar kambing di atas:

Pertama, sebenarnya binatang seperti kambing, biri-biri dan lembu tidak mempunyai gigi kacip atas, sebaliknya mempunyai 'dental pad'. Gigi kacip bawah dan 'dental pad' ini akan digunakan untuk meragut rumput, seterusnya dibawa ke gigi geraham yang terletak di belakang untuk dikunyah.

Kedua, tidak pernah ada lagi binatang yang pakai braces! :)

Jawapan anda betul? 10 markah!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template