:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Thursday, November 20, 2008

ADIK...

Tiga hari lepas,keluarga datang melawat saya di kampus. Ya Allah gembiranya hati saya apabila diziarahi oleh orang-orang yang paling disayangi dalam hidup. Anda pun mesti paling sayang keluarga anda,bukan?Kalau anda insan yang masih bujang seperti saya,tentu sekali jawapannya ‘ya!’

Keluarga saya sebenarnya menghadiri majlis perkahwinan ex- jiran kami di Dungun. Sewaktu emak dan ayah di awal perkahwinan dulu sehingga mendapat anak kedua iaitu adik di bawah saya (Fazilah Jamiah),kami semua tinggal di Dungun. Alang-alang datang ke Dungun, baik terus melawat Along,kata ayah.

Semenjak berada di UIA Kuantan sudah kali keempat keluarga datang menjenguk saya di sini tanpa diminta. Hehe… Ini yang membuat saya sentiasa rasa bahagia jika hendak dibandingkan ketika belajar di Pusat Matrikulasi PJ dahulu. Keluarga memang tidak pernah melawat. Namun saya faham,bukannya dekat Terengganu dengan Selangor.

Adik bongsu saya semakin membesar. Arif Fitrie, satu-satunya anak lelaki tunggal dalam keluarga. Gigi ‘lateral incisors’ adik sudah mulai tumbuh. Sebagai dentist-to-be,insya Allah,saya memang suka memeriksa ‘oral cavity’ adik. Hehe… Sudah lama emak dan ayah menanti-nanti anak lelaki, namun 6 kali emak bersalin semuanya perempuan.Mujurlah yang ketujuh ini tercapai juga hasrat ayah. Pengubat hatinya. Ayah memang sangat sayang pada Arif.

Kehadirannya ke dunia juga membuatkan saya rasa sedikit ‘ringan’. Sebelum adik lahir, saya sering dihantui perasaan ‘beratnya menjadi anak sulung’. Bukan badan yang berat , tetapi beratnya tanggungjawab. Betulkah? Entahlah, tetapi itulah perasaan yang mengganggu jiwa saya sehingga kadang-kadang tidak dapat melelapkan mata. Mungkin kerana saya harus menjadi ‘ketua’ kepada adik-beradik yang semuanya perempuan. Ataupun mungkin itu cuma mainan perasaan saya sendiri. Saya pernah meluahkan kepada emak. Apabila emak menenangkan saya bahawa tiada apa yang perlu dirisaukan, saya berasa lega. Namun selepas itu, perasaan tersebut datang kembali.


Kelahiran adik pada 28 Ogos 2007 membuatkan saya sekarang senang untuk melelapkan mata. Hehe…Terima kasih Allah, atas pemberianMu. Sekarang adik pulak yang perlu jadi ketua. Tidak mengapa, Along memang hendak mengalah.Sesungguhnya ‘ar rijalu qawwamuna ‘alan nisa’…Walaupun adik masih kecil, berbeza umur 21 tahun dengan Along, namun Along tetap mengiktiraf adik menjadi ketua kepada kita adik-beradik. Walaupun hakikatnya Along pun banyak keistimewaan sebagai anak sulung di mata emak dan ayah. Hehe…

Tetapi adik janganlah hanya menjadi permata dalam keluarga. Along juga mengharap adik dapat menjadi permata dalam agama. Menjadi mujahid,mati sebagai as-syahid. Atau sekurang-kurangnya adik dapat menjadi pendokong dalam perjuangan menegakkan Islam ini, menjadi mata rantai perjuangan Rasulullah. Semoga Allah kabulkan doa Along ini…amin ya rabbal ‘alamin.

Penulis: Mungkin coretan ini kurang memberi manfaat kepada pembaca sekalian kerana ia bersifat luahan semata-mata.Semenjak mempunyai blog ini,penulis cenderung untuk menulis di blog berbanding di dalam diarinya. Hehe… Kemaafan dipohon.

1 comment:

ApihMarang said...

Salam..
wah, smart jugak adik demo ye..

Salam..
Selamat sejahtera..
Saya Hafidz, just to join you..
Jom kita bekerjasama, nak tak?
Lawati Blog saya: http://online-car-auctions-1.blogspot.com/
kita same2 bekerjasama nak dapatkan hasil dari google adsense kan?betul tak?
so, kita bekerjasama la..saya review you punye website and click pada iklan tu..
awak pasti dapat duit...
so, you make the same to my blog la..orait?hehe..
but becareful..jgn klik lebih2.hehe..
ape2, kita share.ok!

Hafidz a.k.a apihmarang
http://affordable-health-insurance-program.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template