:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Wednesday, December 17, 2008

BAGAIMANA MEMILIH BERUS DAN UBAT GIGI

Dalam pemilihan berus gigi, anda harus memilih berus gigi yang lembut, biasanya ditandakan dengan perkataan ‘soft’ atau ‘super soft’. Jangan memilih yang keras kerana ini boleh menyebabkan kecederaan pada gusi anda.

Dalam pemilihan ubat gigi pula, digalakkan untuk anda menggunakan ubat gigi yang mengandungi fluorida. Kebiasaannya, fluorida di dalam ubat gigi adalah dalam bentuk stannous fluoride, sodium fluoride atau monofluoride phosphate (MFP). Fluorida penting untuk gigi bagi mencegah karies (gigi berlubang). Ini kerana fluorida boleh membantu dalam menghalang proses demineralisasi (penyingkiran mineral) daripada gigi dan mengaktifkan proses remineralisasi (menambahkan mineral kembali). Jika anda pernah mendengar bahawa fluorida adalah beracun atau toksik, fakta tersebut hanya benar jika fluorida diambil secara berlebihan. Tetapi kandungan fluorida di dalam ubat gigi dan air paip adalah di tahap yang selamat dan sesuai. Selain daripada ubat gigi, produk pergigian lain yang mengandungi fluorida ialah ‘mouth rinse’(cecair kumur) dan floss. Gunakanlah produk- produk ini untuk mendapat ‘extra protection’ bagi gigi anda.

Jika anda menghadapi masalah gigi sensitif pula, gunakanlah ubat gigi untuk gigi sensitif kerana ia mengandungi ramuan aktif tambahan, iaitu potassium citrate.

UBAT GIGI COLGATE

Di pasaran sekarang, saya mendapati ubat gigi yang paling baik untuk digunakan ialah Colgate Total. Ini kerana Colgate Total bukan sahaja mengandungi fluorida, malah ia menyediakan perlindungan antibakteria selama 12 jam melalui Triclosan 0.3% dan PVM Copolymer yang terkandung di dalamnya. Ubat gigi berjenama lain masih tidak mengandungi bahan ini. Triclosan akan menghalang pembentukan plak pada permukaan gigi manakala Copolymer akan memanjangkan tempoh masa tindakan Triclosan.

Adakah anda ragu dengan status halalnya? Dahulu saya juga begitu. Tetapi pada hari ini, Colgate telahpun disahkan halal oleh badan-badan yang diiktiraf oleh JAKIM dan bakal mempamerkan logo halal Malaysia dalam masa terdekat. Saya telah meyakini bahawa produk ini halal untuk digunakan. Kami pelajar-pelajar pergigian UIAM juga telahpun 2 kali dibawa melawat Kilang Colgate-Palmolive di Petaling Jaya untuk mendapatkan sedikit sebanyak maklumat tentang produk-produknya.

UBAT GIGI KELUARAN SYARIKAT ISLAM


Saya turut berbangga dengan syarikat-syarikat Islam seperti Mu’min, Halagel, HPA dan sebagainya apabila mereka tampil dengan ubat gigi halal. Tetapi difahamkan bahawa ubat-ubat gigi tersebut tidak mengandungi fluorida, sedangkan gigi kita sangat perlu kepada fluorida. Apa yang patut kami lakukan sebagai mahasiswa pergigian yang menyokong dan cintakan Islam dan ummatnya dalam hal ini? Pandangan anda sangatlah dialu-alukan.

18 comments:

Unknown said...

Saya pilih berus gigi medium sebab first time saya guna berus gigi soft, 2-3 kali guna je... Dah hancur berus... Hehe...
Pernah gak guna berus yang hard. Pergh, memang hard. Berdarah habis...
Pasal flouride, saya pernah terbaca artikel tentang keburukannya dan artikel itu menyarankan supaya menggunakan ubat gigi yang tak ada fluoride.
Ye ke?
Satu lagi, masa lawatan kami ke bekas kubu Israel di Sinai, antara kelengkapan tentera Israel ialah ubat gigi Colgate. Peralatan lain semua dalam bahasa Hebrew kecuali Colgate. Agaknya ada askar pergi beli kat kedai sebelum pergi berperang? Atau dia rampas barangan keperluan tentera muslimin masa tu?
Oh...

Fitrie Muhammad said...

Ye.Colgate ade dlm galeri brngn 'twnn' Israel di kubu tu.Cm,ana xpasti adakah ia brgn diboikot atau tidak.

OK,kl pakai kayu sugi tulen cmne plk?ade dentist2 buat kajian psl kayu sugi(atau ekstraknye) kat UIA dan pbndingnnya dgn fluoride?kl ade buat kajian dan terbukti lbh baik drpd Colgate,ape slhnya kita gn 'produk' Rasulullah ni?

Terpulang la.kl fluoride lbh baik pun ape salahnya kl gn.Asalkan diselangselikan dgn produk berasas sugi.Paling koman:Pagi ubat gigi berasaskn sugi,Mlm berasaskan fluoride.

Shahibul Afzan Wahab said...

Terima kasih atas komen daripada ustaz berdua...komen yg baik daripada orang yang baik, insya Allah.

Soalan drpd Us Rdhanz,setakat yg kami belajar, fluoride sgt2 penting utk gigi. kurang fluoride boleh sebabkan dental caries, terlebih fluoride pula akan sebabkan dental fluorosis.pakar-pakar pergigian menyarankan kita menggunakan ubat gigi berfluorida.kandungan fluoridenya biasanya sudah diperiksa dan ditahap yg selamat.

Terima kasih atas fakta tambahan ttg ubat gigi Colgate n tentera Israel.Yang ini ana x dapat komen sebab xde maklumat mengenainya.

Setakat yg ana tahu, Colgate tak masuk senarai barangan Israel yg perlu diboikot. Di website PPIM, masih terdapat kempen boikot Colgate, cuma x pasti sbb alasan apa...mgkin sebab dulu dikhabarkan x halal. Tp sekarang x jumpa lg keterangan terbaru PPIM ttg Colgate.

Soalan Us Fitrie pulak, setakat ni kami xde buat lg kajian ttg kayu sugi...kajian ttg fluoride je ada buat.terima kasih atas cdgn.

Masyarakat sekarang x ramai yg lazimkan diri dengan kayu sugi.mgkin x nampak lg hikmah-hikmah dalam hadis nabi SAW ni. Insya Allah, kami akan mengkaji.

Mami Hadeef said...

Waaa kak shibul.. ni bulih jadi model iklan ubat gigi colgate dah ni.. kalau staff colgate tgk blog kak shibul ni, mesti dapat offer jadi duta ubat gigi colgate.. hehehe.. dapat bekalan colgate selama 2 tahun.. udah jimat tu.. ngeh3.. bagus2.. info yg menarik..

Shahibul Afzan Wahab said...

Hehe..tq haniem.tapi bukan nak promote Colgate sgt pun sebenarnya. cuma nak memberi info yg dirasakan bermanfaat.kalau ada ubat gigi yang orang Islam buat yg setanding Colgate,rasanya prefer nak promote yg tu lg...

Harapnya suatu hari nnt,org Islam yg akan menguasai pasaran ubat gigi dunia...

Abdul Hakim Bin Baharudin said...

Salam,dah lame ana nak cari maklumat pasal gigi ni.Terlupa pulak ade shbt yg pakar dalam bab ni.
Soalan:
Bahaya ke kalu kita gosok ggi n berdarah?Sbb ana ni,sejak kcil smpai skrg mmg selalu brdarah mase gsok gi2.
Ana pun mcm Rdhanz pkai y medium.

Maklumat yg ana dpt,ubt gi2 mu'min bukan Islam punya.Nama dieksploitasi.
Hanya Halalgel n HPA je.

Shahibul Afzan Wahab said...

waalaikumussalam...
ana xpakar pun, still budak baru belajar...

kalau berdarah, mungkin sebab gusi dah cedera.better tukar kpd berus gigi yg soft.kalau berdarah jugak lg,dinasihatkan utk jumpa dktor gigi,buat pemeriksaan...tp jgn bmbg sgt pasal mslh ni,it's normal.

terima ksh atas info...ana ingat mu'min tu memang org mu'min la yg buat.lg satu yg diketahui, safi pun drpd syarikat non-muslim...

Abdul Hakim Bin Baharudin said...

Antara masalah ana,gigi ana tak sama.Mungkin sbb tu mudah cedera bila gosok gigi.
Klu pkai soft jawabnya 2,3kli jela pkai.Dahla kat Mesir ni brus gigi mahal.Kene import sndiri dri Msiala.

Shahibul Afzan Wahab said...

kalau macam tu, bolehla nak teruskan dengan berus medium pun..tapi kena la gosok gigi dengan bersopan santun supaya tak berdarah teruk :)

nanti bila dah balik malaysia,Us Syeikhulislami guna la yg soft.ana pun guna yg soft tp boleh bertahan lama jugak.mungkin sebab berus gigi malaysia ni berkualiti tinggi walaupun soft...err, boleh trm ke??

info tambahan,kita digalakkan utk tukar berus gigi every 3 months...

Abdul Hakim Bin Baharudin said...

Kalu kurang daripada 3bulan?
Biasa kalu ana pakai yg medium dalam sebulan org kurang.
Ana pkai berus gigi soft yang dibeli kat malaysiala yang tak tahan.Tak pasti keluaran mana.
Berus gigi jenama apa yang paling baik?
Macam mana dengan keluaran terbaru yang mcm2 bentuk?

Cadangan,mintak azan subuh tulis entri untuk pemilihan berus gigi yang terbaik pulak.Dari segi bentuk berus die tu + kaedah gosok gigi yg betul.
Syukran

Shahibul Afzan Wahab said...

kalau kurang drpd 3 bulan itu lebih baik...ramai orang yg guna exceed 3 bulan, sampai berus gigi tu dah buruk sgt baru buang.

bagi ana, berus gigi yg elok ialah Colgate dan Oral-B.mahal sikit la drpd jenama lain,tp elok.cari berus gigi yg ada tongue cleaner sekali...sebab byk bakteria berkumpul kat lidah tu.

insya Allah, kalau dah cukup maklumat nnt, ana tuliskan pasal pemilihan berus gigi dengan detail dan cara2 memberus gigi...terima ksh atas cdgn.

Unknown said...

iii) Menggunakan ubat gigi Colgate. Senario di belakang tabir di mana lebih 47 tahun Colgate tidak mempedulikan sensitiviti umat Islam dengan mengeluarkan produk tanpa sebarang pengesahan halal dan tidak berminat untuk berbuat demikian selama itu? Colgate juga berperanan menaja dan membantu Israel dalam perang dengan Negara-negara Islam yang diketahui sejak tahun 1967. Kini apabila diasak dan merasakan kerugian akibat terjejas jualan baru menggunakan tanda halal di luar Negara pada ubat gigi yang dibuat di Vietnam, China dan Thailand. Itupun tiada sebarang pengesahan badan mana yang mengesahkannya.

http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/plugins/custompages/faq.php

Shahibul Afzan Wahab said...

saya pun ada jumpa tentang ni masa tengah search maklumat ttg colgate halal atau tidak...dan mcm2 website lagi la yg bincangkan pasal ni...ada yg kata halal, ada yg kata haram...
agak meng'confuse'kan saya.

bila kami pergi kilang colgate pulak,pegawai kat kilang tu cakap, ubat gigi dorang takde tanda halal malaysia sebab dibuat kat luar negara,jadi hnya dapat tanda halal dari negara pengeluar.

ada kawan saya cakap pulak, ubat gigi colgate tak dapat tanda halal sebab ia termasuk dalam kategori ubat...

yg mana satu sahih, saya pun dah keliru balik.apa2pun,saya ucapkan terima kasih buat yang memberi pandangan masing2...

kalau kita merasakan syubhah, eloklah ditinggalkan...betul tak?
saya ingat saya nak menulis lagi tentang ni bila ada masa terluang nanti...insya Allah.

Anonymous said...

Jangan salah sangka, berbeza tau ubat gigi “mukmin” dengan ubat gigi “mu’min”, nanti tak pasal2 buat dosa free menfitnah perniagaan saudara2 kita.. ada baik sekiranya check betul2 sebelum kita sampaikan maklumat yang was-was. Saya pernah ikut program ubat gigi mu’min di melaka sebab anak saya masuk pertandingan Bintang Nasyid Mu’min anjuran syarikat mu’min. Jab Agama Islam pun turut serta. Takkan jabatan agama nak iktiraf bisnes bukan Islam kan? Saya sure ada salah info ni..

Shahibul Afzan Wahab said...

Encik/Puan Anonymous;
Terima kasih atas info yg diberi..rupanya ada 2 jenis ye, 'Mukmin' dan 'Mu'min'? Saya mohon maaf kerana selama ini saya cuma tahu kewujudan satu jenis sahaja.

Entri dan komen2 di sini adalah perbincangan, tidak semestinya fakta yg WAJIB tepat..saya mengalu2kan perbincangan dengan kwn2 dan pembaca..Apa yg ada di ruangan ini, jika ada kesilapan saya alu2kan utk diperbetulkan.Tidak ada niat saya dan kwn2 yg memberi komen di sini utk memperburukkan org Islam sendiri, malah kami ingin kebaikan buat ummat yg dicintai ini.

Muhammad said...

Maaf Tuan, tidak berniat untuk menyalahkan sesiapa, jauh lagi mengaibkan.. cuma berkongsi info. Saya pun baru dapat maklumat ni dari kawan2. kena share..

Zaman sekarang ni banyak cara yang musuh diluar sana gunakan untuk memastikan Islam dan umatnya tidak terus berkembang, ramai yang dah tahu tentang "kelebihan" Islam dalam semua aspek kehidupan.. Mereka2 ni tak boleh terima kenyataan sebab ego serta macam2 alasan lain..

Berbalik kepada perbincangan Mukmin vs Mu'min tadi, Tuan boleh rujuk kepada laman blog PPIM berkenaan permasalahan keraguan jenama2 milik saudara Islam kita..

InsyaAllah boleh sama2 kita sebarkan..

Linknya: http://persatuanpenggunaislammalaysia.blogspot.com/2011/05/aduan-pilihan-konspirasi-atau-dengki.html

goldclub said...

Tidak setuju dengan pandangan bahawa Florida menjaga kesihatan gigi. Jika kita melihat kepada negara di US dan Eropah banyak doktor doktor malah doktor gigi yang menganggah pendapat bahawa Florida membuat gigi sihat. Sebenarnya Florida adalah racun yang perlu dilupuskan. Jika tidak dilupuskan secara baik, ia amat merosakkan alam sekitar.

Untuk mendapat mineral pada gigi adalah cukup dengan makanan makanan yang diperlukan, buah buahan dan sayuran disamping menjaga kesihatan oral seperti menggosok gigi, floss, membersihkan lidah dan memnggunakan ubat kumur ( mouthwash).

Noraini said...

Saya dulu pengguna tegar ubat gigi safi kayu sugi. Sejak zaman student lagi. Dah bertahun guna.. But now 2018 saya dah tak gunakan dah..sekarang guna ubat gigi jenama MISMIS. Produk baru yang betul-betul orang melayu dan islam kita punya. Dijamin HALAL. Gigi pun rasa bersih. Tak ada bahan kimia (chemical)(fluoride FREE = BEBAS FLORIDA) ni yang penting. Sebab MISMIS adalah ubat gigi NATURAL based yg ada KOKO di mana ia natural antibacteria. Ada juga cengkih, sirih dan daun pudina. Semua tu untuk kuatkan gigi dan gusi balik. Now dah tak ragu-ragu nak guna ubat gigi. Berangin dan nyaman. Korang kena cuba..lagipun kat pasaran sekarang terlalu banyak ubat gigi yang ada florida yang sebenarnya amat berbahaya terutamanya kalau adik-adik atau anak-anak kita tertelan. Saya dah berubah, korang bila lagi!

Cuba korang tengok link Kat bawah ni.


https://www.instagram.com/_makeitsmile/?hl=en

https://www.facebook.com/mismistoothpaste/

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template