:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Saturday, June 23, 2012

Letih, Tapi...


"Pakcik, pakcik letih tak kerja?" tanya saya pada Pakcik Radzi, seorang dental technician sewaktu berada di Prostho Lab.

"Letih semua orang letih. Tapi kena kerja la, cari rezeki nak tanggung makan." Jawab Pakcik ringkas.

"Kalau ikut letih, orang kerja menoreh getah, tanam padi lagi letih." Sambung Pakcik lagi.

"Hmm..." kata saya.

"Dentistry ni letih la kan Pakcik." Sambung saya.

"Nak buat macam mana. Bidang kita, kenalah buat. Bidang lain pun letih jugak. Kalau taknak letih kerja tidur ja la." Kata Pakcik sambil senyum.

Saya senyum. Malu dengan Pakcik. Pakcik dah berumur. Katanya dia mula bekerja sebagai dental technician sejak tahun 1969. Maknanya, 43 tahun yang lalu. Emak saya masa itu baru berumur 5 tahun.

Pakcik ada sakit darah tinggi. Saya sihat wal afiat. Umur jauh lebih muda jika dibanding dengan Pakcik. Namun, saya orang muda yang banyak mengeluh. Saya terpukul. Oh, malunya saya.

"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir..."
"...Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah."
(al-Ma'arij: 19 & 20)

Tiba-tiba ayatNya datang, memukul lagi diri ini. Wahai Tuhan, jadikanlah hamba ini seorang yang tabah, tak mudah berkeluh-kesah.

Sabar serta syukur. Amiinn.

* * *

4 comments:

SaFiy iSkandAr said...

Cik Puan..bertabah..doaku sentiasa mengiringi..cepat tubik uia...hehe

Shahibul Afzan Wahab said...

i hope so, safi :)

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Anonymous said...

美女全裸聊视频 , 视频美女裸聊网站 , 激情裸聊网站 , 视频直播 , qq视频美女裸聊 , 美女主播 , 美女大秀视频 , 免费多人视频社区 , 聊聊多人视频社区 , 喔喔聊天室

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template