:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Sunday, April 5, 2009

Sifat-sifat Hamba Allah yang Mendapat Kemuliaan

Ayat 63 hingga 76 surah al Furqan ini menerangkan tentang sifat-sifat hamba Allah yang mendapat kemuliaan...semoga kita semua tergolong dalam golongan tersebut. Sesungguhnya dunia ini hanya menanti saat kehancurannya, maka rugilah sesiapa yang tidak membuat persiapan untuk akhirat. Letakkanlah dunia di tangan, bukan di hati...insya Allah. Ya Allah, ya Rabbana, berikanlah kekuatan kepada hamba- hambaMu.

* * * * *

63. Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik.

64. Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.

65. Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, jauhkan azab jahannam dari kami, sesungguhnya azab itu adalah kebinasaan yang kekal." 

66. Sesungguhnya jahannam itu seburuk-buruk tempat menetap dan tempat kediaman.

67. Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (perbelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian. 

68. Dan orang-orang yang tidak menyembah tuhan yang lain beserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia mendapat (pembalasan) dosa(nya).

69. (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu, dalam keadaan terhina.

70. kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh; maka itu kejahatan mereka diganti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 

71. Dan orang-orang yang bertaubat dan mengerjakan amal soleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya. 

72. Dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya. 

73. Dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat- ayat Tuhan mereka, mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang- orang yang tuli dan buta. 

74. Dan orang orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.

75. Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya.

76. Mereka kekal di dalamnya. Syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat kediaman. 

{PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA}

5 comments:

Melawis said...

Insya Allah semoga kita semua tergolong dalam golongan ini.Aminnn..shukran.

Muslimahsolehah said...

InsyaAllah..amin...tlg tambah mengaminkan...

Shahibul Afzan Wahab said...

aminn...

ummu said...

assalamualaikum,peringatan buat ku yang sering lupa

Shahibul Afzan Wahab said...

Waalaikumussalam, manusia itu memang lupa sifatnya...sebab itulah dinamakan 'manusia'...'nasia'=lupa.

Peringatan buat diriku jua...

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template