:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Friday, June 12, 2009

Bagaimana Memperbaiki Diri

"I want to be a better person...but how?"

Di sini ada beberapa panduan.

1.Sentiasa berusaha mensucikan diri dengan meningkatkan amalan-amalan soleh dalam kehidupan seharian.

**Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa. [Asy Syams 91: 9]
**Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri (dengan beriman). [al A'la 87:14]

2.Berusaha mengikhlaskan diri kita kepada Allah.

Pastikan segala amalan kita diniatkan ikhlas semata-mata untuk mencari keredhaan Allah, dan bukannya kerana manusia atau sesuatu yang lain.

**Kecuali orang-orang yang bertaubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (agama) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) agama mereka kerana Allah. Maka mereka itu adalah bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar. [an-Nisaa' 4:146]

**Dan siapakah yang lebih baik agamanya daripada orang yang ikhlas menyerahkan dirinya kepada Allah, sedang dia pun mengerjakan kebaikan, dan dia mengikuti agama Ibrahim yang lurus? Dan Allah mengambil Ibrahim menjadi kesayanganNya [An-Nisaa' 4:125]

3.Lakukan secara berperingkat. Cuba untuk menjadikan hari ini lebih baik daripada semalam, dan hari esok lebih baik daripada hari ini.

**Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain. [As Syarh 94:7]

4.Selalulah berdoa kepada Allah supaya ditetapkan hati dan istiqamah dengan amalan soleh.

Doa yang dianjurkan ialah, “ya muqallibal quluub, thabbit qalbi ‘ala diinika wa ‘ala tha’atik…”

5.Yakinlah bahawa Allah akan menolong hambaNya yang berusaha untuk memperbaiki dirinya kepada lebih baik.

**Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami dan sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.[al-Ankabut 29:69]

6. Perbanyakkan mujahadah melawan nafsu dan syaitan, dan segera bertaubat jika kita melakukan dosa-dosa.

**Maka sesiapa yang bertaubat sesudah ia melakukan kejahatan dan memperbaiki amal usahanya, sesungguhnya Allah menerima taubatnya; kerana Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Maaidah 5:39)

**Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi Sollallahu alaihi wasallam bersabda tentang apa yang baginda terima dari Allah Subhanahu wa taala:

Seorang hamba Allah melakukan dosa, lalu berdoa: Wahai tuhanku! Ampunkanlah dosaku.

Allah s.w.t berfirman: HambaKu telah melakukan dosa, tetapi dia tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampunkan dosa atau menghukumnya kerana melakukan dosa.

Kemudian hamba Allah tersebut kembali melakukan dosa, lalu berdoa: Wahai Tuhanku! Ampunkanlah dosaku.

Allah s.w.t berfirman: HambaKu melakukan dosa, tetapi dia tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampunkan dosa atau menghukumnya kerana melakukan dosa.

Kemudian hamba Allah tersebut kembali melakukan dosa, lalu berdoa: Wahai Tuhanku! Ampunkanlah dosaku.

Allah s.w.t berfirman: HambaKu melakukan dosa, tetapi dia tahu bahawa dia mempunyai Tuhan yang akan mengampunkan dosa atau menghukumnya kerana melakukan dosa. Oleh itu buatlah sesuka hatimu, Aku akan ampunkan dosamu.

Hamba tersebut berkata: Aku tidak tahu sehingga kali ketiga atau keempat aku meminta keampunan, tetapi Allah s.w.t tetap berfirman: Buatlah sesuka hatimu, Aku tetap akan mengampunkan dosamu. (Riwayat Bukhari, Muslim dan Ahmad)

Hadis ini bukanlah menunjukkan kita boleh melakukan apa sahaja dosa dan kemudian meminta ampun, tetapi menunjukkan betapa sayangnya Allah kepada kita, Dia memberikan seberapa banyak peluang kepada kita untuk memperbaiki diri. Alangkah indahnya hati ini jika sentiasa merasai kemanisan iman...

2 comments:

dkama said...

dah jadi lumbrah Manusia membinasakan diri sendiri

Ummu Mishkah said...

nice tips..
tinggal nak amal jer.. :)

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template