:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Wednesday, February 24, 2010

Segalanya MilikMu

Lama rasanya tidak berblogging. Sebenarnya saya baru sahaja selesai peperiksaan akhir blok 3 pada pagi tadi. Penat juga sesekali exam ni ya. Tambah-tambah lagi apabila ia melibatkan begitu banyak subjek. Saya ini pula bukanlah seorang pelajar yang pandai. Untuk peperiksaan kali ini, saya diuji dengan 9 subjek pergigian. Ketika menjawab soalan peperiksaan, terasa begitu ceteknya ilmu ini. Begitu banyak lagi ilmu yang belum saya kuasai. Mulalah saya terfikir,"Apa ilmu aku ada yang selama ini berpenat lelah belajar?" Huhu...Keputusannya nanti, saya hanya mampu berserah kepadaMu wahai Allah...kerana sesungguhnya, kejayaan dan kegagalan itu dalah milikNya. Kita sebagai hamba lemah hanya mampu berusaha, selebihnya diserahkan kepada Dia yang Maha Berkuasa.

Gambar hiasan


Kejayaan atau kegagalan...
Itu semua adalah pemberian daripada Tuhan...
Semuanya harus disertai kesyukuran...
Tanpa rasa kekesalan...

Hamba hanya mampu berusaha...
Allah yang menentukan natijahnya...
Baik atau buruk pasti ada hikmahnya...
Harus diterima dengan redha...

Apabila hamba tidak mencapai apa yang dia inginkan...
Sangkaannya doa tidak didengari Tuhan...
Namun renungilah pesanan Allah dalam al Quran...

Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran...(al Baqarah: 186)

Oleh itu wahai hamba Tuhan...
Jangan berasa sedih dan bimbang...
Yakinlah bahawa TuhanMu telah mendengari permintaan...
Setelah engkau melakukan suruhan-suruhan Tuhan...

Apa yang Dia tentukan...
Sama ada kesukaan atau kebencian...
Adalah rahmat dan kebaikan...
Maka terimalah dengan hati yang tenang...

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui...(al Baqarah: 216)

Jika tidak diperkenankan sekarang...
Akan dikabulkan pada masa akan datang...
Mungkin juga yang lebih baik Dia gantikan...
Yang pasti, teruskan berusaha tanpa rasa bosan...
Allah melihat usahamu dan Dia membuat perhitungan...

Allah menyukai hamba yang bertawakkal kepadaNya,
Allah mencintai hamba yang mensyukuri akan pemberianNya,
Allah mengasihi hamba yang sabar dengan setiap ujianNya.
Alangkah indah dan berertinya hidup ini,
Jika segala-galanya kerana Dia...

Wahai Allah,
Jadikanlah aku hamba yang redha,
Sebagaimana aku juga mengharapkan redha daripadaMu...
Hidup dan matiku, hanya untukMu...
Dan segala-galanya, adalah milikMu...

2 comments:

Unknown said...

"Saya ini pula bukanlah seorang pelajar yang pandai. "


uikss..cam tak familiar je..hiihihihi...

u can do it my dear sahibul...:)

Shahibul Afzan Wahab said...

tak familiar ke fiey?hehe...bolehla familiar-familiarkan ye...ayat tu betul tu...

btw, thanks my dear fiey...all the best to you.tak lama lagi nak grad.seronoknye :)

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template