:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Friday, March 26, 2010

Puasa dan Rawatan Pergigian


Pertama: Rawatan pergigian tidak membatalkan puasa.

Mantan Mufti Arab Saudi, Syaikh Abdullah Ben Baz rh dalam majmu' fatawa (Jld 15) menjelaskan tidak ada masalah jika orang yang berpuasa mendapatkan rawatan pergigian, cuma dia perlu berhati-hati supaya tidak tertelan apa-apa semasa rawatan dijalankan. Prof Dr Yusuf al-Qardhawi dalam Fiqh Siyam juga menyatakan perkara yang sama.

Kedua: Sakit yg macam mana yg boleh berbuka?

Dalam ayat 185 surah al Baqarah (siapa yg sakit atau dalam perjalanan (lalu dia berbuka puasa), maka wajiblah diganti pada hari yang lain).

Menurut Syaikh al-Qardhawi, sakit yg dimaksudkan oleh ayat itu bukan semua jenis sakit, tetapi sakit yg dimaksudkan ialah sakit yg membawa mudharat dan menjadi bertambah mudharat jika dia terus berpuasa. Yang boleh menentukan tahap bahayanya tahap kemudharatan puasa ke atas pesakitnya ada dua cara: pertama, disahkan oleh doktor yang merawatnya yang amanah dgn kerjayanya, kedua: berdasarkan pengalaman atau keadaan si pesakit sendiri.

Menjadi tugas mereka yang terlibat dengan kerjaya perubatan menasihati pesakit mengenai status puasanya setelah melihat ujikaji dan keadaan pesakit.

No comments:

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template