:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Tuesday, March 2, 2010

Jangan Takut Berjumpa Doktor Gigi

Professor Dr. Rahimah Abdul Kadir
( BSc, DDS, MSD, MPH, DrPH )

Pernahkah anda berasa takut untuk berjumpa doktor gigi? Jangan bimbang, anda bukan berseorangan. Hampir 75% daripada penduduk negara kita yang pernah mendapat rawatan mempunyai perasaan yang sama. Jadi, tidak hairan jika seseorang itu mendapat rawatan gigi setelah merasa sakit dan kadang kala kerosakan giginya pada tahap yang serius.

Doktor gigi terpaksa mencabut gigi yang rosak walaupun ia dapat diselamatkan jika pesakit mendapat rawatan awal di klinik gigi. Ramai daripada rakan anda beranggapan rawatan gigi amat menggerun dan menyakitkan. Perkara itu tidak terjadi jika mereka mengetahui tugas sebenar seorang doktor gigi.

Doktor gigi tidak akan mencabut gigi anda tanpa alasan yang munasabah melainkan jika gigi anda benar-benar tidak dapat diselamatkan.

Anda boleh berkunjung ke klinik gigi untuk mendapatkan rawatan walaupun gigi anda tidak berasa sakit. Doktor akan memeriksa gigi anda dan memberitahu status kesihatan gigi dan persekitaran mulut anda. Doktor gigi juga memberi khidmat nasihat dan rawatan pencegahan pada masa yang sama.

Jika anda berjumpa doktor gigi pada tahap sakit gigi yang amat sangat, anda akan mengalami rasa sakit dua kali ganda daripada biasa. Ini kerana, selain sakit kerana kerosakan gigi, anda juga terpaksa menanggung kesakitan akibat gigi yang dicabut.

Anda mungkin berasa takut semasa duduk di atas kerusi khas ketika mendapatkan rawatan. Tambahan melihat pelbagai peralatan untuk rawatan yang menggerunkan. Contohnya, apabila alat penggerudi digunakan, bunyinya sahaja sudah cukup membimbangkan.

Doktor gigi tidak akan sesekali menggunakan senjata sebegini

Bagaimanapun rasa takut itu dapat dihilangkan dengan cara memberi keyakinan kepada doktor dan jururawat yang bertugas. Mereka telah dilatih dan mahir menggunakan semua peralatan rawatan dengan cekap. Tugas mereka untuk merawat gigi dan kesihatan mulut anda, bukan untuk menyeksa.

Sebaik-baiknya anda mesti berusaha membayangkan perasaan seronok daripada peristiwa lalu seperti pergi berkelah dengan keluarga. Ini banyak membantu anda meredakan perasaan takut. Anda juga boleh minta penjelasan berkaitan rawatan yang diberikan.

Jika anda mengetahui apa yang dilakukan oleh doktor, ini sekali gus akan mengurangkan perasaan bimbang. Jika anda rasa sakit semasa rawatan dijalankan, beri isyarat kepada doktor yang merawat supaya berhenti seketika dan beritahu doktor tempat yang berasa sakit. Ini dapat membantu doktor gigi mengenal pasti punca penyakit.

Ada jangan sekali-kali merentap alat penggerudi apabila terasa sakit. Ini boleh mengakibatkan mulut anda terkoyak dan berdarah.

2 comments:

Unknown said...

huhuhu..saya tak takut jumpa dr.gigi..best, sebab lepas jumpa dentist, tak risau sangat pasal gigi..

Shahibul Afzan Wahab said...

fiey memang nurse yang bagus :)

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template