:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::

Saturday, June 23, 2012

Letih, Tapi...


"Pakcik, pakcik letih tak kerja?" tanya saya pada Pakcik Radzi, seorang dental technician sewaktu berada di Prostho Lab.

"Letih semua orang letih. Tapi kena kerja la, cari rezeki nak tanggung makan." Jawab Pakcik ringkas.

"Kalau ikut letih, orang kerja menoreh getah, tanam padi lagi letih." Sambung Pakcik lagi.

"Hmm..." kata saya.

"Dentistry ni letih la kan Pakcik." Sambung saya.

"Nak buat macam mana. Bidang kita, kenalah buat. Bidang lain pun letih jugak. Kalau taknak letih kerja tidur ja la." Kata Pakcik sambil senyum.

Saya senyum. Malu dengan Pakcik. Pakcik dah berumur. Katanya dia mula bekerja sebagai dental technician sejak tahun 1969. Maknanya, 43 tahun yang lalu. Emak saya masa itu baru berumur 5 tahun.

Pakcik ada sakit darah tinggi. Saya sihat wal afiat. Umur jauh lebih muda jika dibanding dengan Pakcik. Namun, saya orang muda yang banyak mengeluh. Saya terpukul. Oh, malunya saya.

"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir..."
"...Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah."
(al-Ma'arij: 19 & 20)

Tiba-tiba ayatNya datang, memukul lagi diri ini. Wahai Tuhan, jadikanlah hamba ini seorang yang tabah, tak mudah berkeluh-kesah.

Sabar serta syukur. Amiinn.

* * *
Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template