Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Di sini disertakan beberapa soalan-soalan lazim tentang rawatan pergigian dalam bulan Ramadhan, berserta jawapannya yang telah dirujuk daripada sumber-sumber yang dinyatakan. Diharap tulisan ini dapat membantu para doktor gigi, pelajar-pelajar pergigian dan sesiapa sahaja yang ingin mendapatkan rawatan pergigian dalam bulan Ramadhan.
* * *
Soalan 1: Bolehkah kita mendapatkan rawatan gigi dalam bulan Ramadhan? tidakkah terbatal puasa kita?Jawapan:
Dlm majmuk al-fatawa Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, cabut gigi tidak membatalkan puasa, selagi mana air di dalam mulut tidak ditelan. Begitu juga jika melakukan dental filling (tampalan), scaling (cuci gigi) dsb. (rujukan: سبعون مسألة في الصيام , Syaikh Salih Munajjid)
Sebagai langkah berjaga-jaga adalah disarankan supaya benda- benda yang terkumpul ketika menjalani pemeriksaan dan rawatan pergigian seperti air liur, kahak atau darah hendaklah sentiasa dibuang atau disedut dengan alat perubatan yang disediakan seperti suction (penyedut cecair iaitu alat untuk memindahkan cecair yang tidak diperlukan melalui satu tiub untuk dibuang). Rongga mulut juga hendaklah dibersihkan dengan air yang bersih. Ini bertujuan untuk mengelak dari tertelan air liurnya yang bercampur dengan darah kerana ia boleh mengakibatkan puasanya batal.
(rujukan: http://www.mufti.gov.bn/irsyad/pelita/2008/bil293.pdf)
* * *
Soalan 2: Apa hukumnya menerima ubat bius (local anaesthesia) semasa berpuasa?Jawapan:
Dibolehkan. (rujukan: Puasa, Hikmah dan Hukum -Syeikh Dr. Abdul Majid Aziz az-Zindani)
Rujukan lain: "Jika ia digunakan untuk mengurangkan demam, bius, pain killer dan apa jua tujuan asas perubatan, ia disepakati tidak membatalkan puasa." (Al-Qaradawi, hlm 100 ; ‘Uqlah , hlm 226).
* * *
Soalan 3: Apakah hukum berkumur-kumur dengan cecair kumur ,contohnya Listerine ketika waktu berpuasa?
Jawapan:
Menurut pendapat yang muktamad dalam mazhab Syafie adalah harus berkumur membersihkan mulut atau bersugi sebelum masuk waktu Zohor dan selepas waktu Zohor hukumnya adalah makruh. Ini adalah berdasarkan sebuah hadith di mana Nabi SAW bersabda yang maksudnya :"Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah SWT dari bau kasturi."
Walaubagaimana pun Imam Nawawi berfatwa dengan tidak makruh membersihkan mulut sekalipun selepas masuk waktu Zohor kerana hadith tersebut bukan melarang membersihkan mulut, tetapi hanya menyatakan kelebihan orang yang berpuasa.
Atas pendapat Imam Nawawi ini tidaklah mengapa membersihkan mulut dengan ubat pencuci mulut atas orang yang sedang berpuasa.(Dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dengan rujukan beliau Kitab Majmuk Imam Nawawi)
* * *
Soalan 4: Jika gigi sakit, adakah dibolehkan berbuka?
Jawapan:
Dalam ayat 185 surah al Baqarah (siapa yg sakit atau dalam perjalanan (lalu dia berbuka puasa), maka wajiblah diganti pada hari yang lain).Menurut Syaikh al-Qardhawi, sakit yg dimaksudkan oleh ayat itu bukan semua jenis sakit, tetapi sakit yg dimaksudkan ialah sakit yg membawa mudharat dan menjadi bertambah mudharat jika dia terus berpuasa.
Yang boleh menentukan tahap bahayanya tahap kemudharatan puasa ke atas pesakitnya ada dua cara: pertama, disahkan oleh doktor yang merawatnya yang amanah dgn kerjayanya, kedua: berdasarkan pengalaman atau keadaan si pesakit sendiri.Menjadi tugas mereka yang terlibat dengan kerjaya perubatan menasihati pesakit mengenai status puasanya setelah melihat ujikaji dan keadaan pesakit.
(rujukan :http://www.soaljawabpuasa.co.cc/ )
No comments:
Post a Comment