:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Tuesday, October 13, 2009

Ibnu Sina dan Saya

Suatu ketika dahulu saya pernah bercita-cita untuk menjadi seperti Ibnu Sina, seorang tokoh Muslim yang ulung dalam bidang perubatan. Beliau dilahirkan pada tahun 980M dan meninggal dunia pada tahun 1037M. Sudah 972 tahun Ibnu Sina meninggalkan alam dunia, namun kerana warisan ilmu dan jasa yang bermanfaat kepada ummat, nama beliau tetap mengharum dalam sejarah kegemilangan Islam.

Ibnu Sina

Ibnu Sina menjadi seorang hafiz ketika usia beliau 10 tahun lagi. Beliau juga fasih berbahasa Arab. Selain ilmu beliau yang sangat hebat dalam bidang perubatan, beliau juga turut mendalami ilmu mantik, falsafah, matematik dan astronomi.

Pada usia 17 tahun, beliau berjaya menyembuhkan Raja Bukhara daripada penyakitnya, sedangkan telah ramai tabib dan ahli perubatan sebelum itu telah mencubanya tetapi tidak berjaya. Apabila Raja ingin memberikannya hadiah, beliau hanya meminta untuk diberi keizinan menggunakan perpustakaan istana yang begitu unik dan lengkap ketika itu. Begitu tingginya kecintaan Ibnu Sina kepada ilmu.

Selama 12 tahun Ibnu Sina menghabiskan masa untuk membaca dan mempelajari buku- buku di dalam perpustakaan. Kemudian beliau menjadi seorang penulis. Suatu sumber menyatakan bahawa beliau telah berjaya menghasilkan 99 buah buku iaitu 16 berkenaan perubatan, 68 mengenai theologi dan metafizik, 11 berkaitan astronomi dan 4 mengenai kesusasteraan. Karya Ibnu Sina yang paling terkenal dalam bidang perubatan ialah kitab al Qanun fi al Tibb.

Al Qanun fi al Tibb

Bangganya melihat tokoh-tokoh saintis Islam sebegini. Subhanallah, kecintaan mereka kepada ilmu amat mengkagumkan. Kata Ibnu Sina,

"...amatlah penting untuk mencari ilmu pengetahuan. Hanya pencapaian ilmu yang menentukan nasib kehidupan akan datang dan semestinya mencorak kehidupan kita kini."

Membandingkan diri dengan Ibnu Sina, jauhnya terasa. Umur sudah tua, namun entah apalah ilmu yang ada di dalam dada. Walaubagaimanapun, doa sahaja mampu dipanjatkan agar Allah terus memberi kekuatan dan kemudahan dalam menuntut ilmu. Serta dijauhkan juga daripada sifat malas dan suka membuang masa.

Buku-buku ini pun belum habis dibaca...Masih terlalu jauh dengan Ibnu Sina

Ya Allah, hadirkanlah rasa kecintaan kami terhadap ilmu...Jadikanlah kami di kalangan orang-orang yang belajar, mengajar, mencintai dan mendengar ilmu.

Amiinn Ya Rabbal 'Alaminn...

4 comments:

kurniawan.q said...

Semoga ALLAH mengabulkan cita cita sahabat

ASYIQ said...

Amiiin...alhamdulillah Allah dah makbulkan impian Afzan untuk menjadi doktor gigi....bidang perubatan juga tu...

Shahibul Afzan Wahab said...

to kurniawan.q:

terima kasih sahabat atas doamu itu...

to kak asyiq:

Doakan semoga saya dipermudahkan Allah dan berjaya seperti kak asyiq ye...terima kasih kak.

TBD said...

all da best, sahabat...salam ukhuwwah...

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template