:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::

Friday, September 3, 2010

Cinta Kebaikan


Tatkala melihat sampah yang berselerakan angkara monyet, hati tentu terdetik, "Eeii...geramnya monyet-monyet ni buat sampah lagi!" Lalu kita berlalu sahaja dan berharap sampah-sampah itu akan dibersihkan oleh Makcik cleaner.

Namun, jika kita memikirkan ada peluang untuk berbuat kebaikan di situ, lantas kita mengambil penyapu dan penyodok lalu membersihkannya, sudah tercatat suatu pahala kebaikan buat kita. Betul kan?

Peluang untuk berbuat kebaikan sentiasa ada di mana-mana, tetapi kadang-kadang peluang itu tidak kita sedari, terutama ketika kita menjadi seorang yang penting diri, dan ketika perasaan marah telah menguasai diri.

Hakikatnya, ada ruang dan peluang untuk kita 'membuat pahala' apabila melihat sejadah di musolla yang berselerak, telekung di masjid yang sudah 'bertahi lalat', sink di pantry yang tersumbat dengan sisa-sisa makanan, paip yang masih menitis airnya kerana tidak ditutup rapat, lampu tandas yang masih bernyala walaupun sudah tengahari dan sebagainya.

وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا
"Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu..." (asy Syura: 23)

Pandanglah ke kiri dan ke kanan untuk mencari peluang itu. Mungkin dengan seciput kebaikan yang kita lakukan, Allah bukakan pintu rahmatNya buat kita, ampuni dosa-dosa kita, dan permudahkan urusan-urusan kita. Allah...Alangkah untungnya.

Orang yang tidak berkira, Allah juga tidak berkira kepadanya.

Mudah-mudahan Allah menjadikan kita dari golongan orang-orang yang cinta kepada kebaikan.

2 comments:

ojousufi said...

alhamdulillah..syukran angah ats post yg 'menyentak' minda..

Shahibul Afzan Wahab said...

Olo..'tersentak' minda ke una?hehe...post yg tidak lain dan tidak bukan utk 'menyentak' mindaku jua.semoga kita istiqamah dalam mengerjakan kebaikan.

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template