:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Tuesday, July 20, 2010

Menjawab Pertanyaan di Shoutbox

Assalamualaikum buat semua...

Entri ini adalah untuk menjawab pertanyaan Ingin tau dan sahabat saya, mutiara bd yang bertanya di shoutbox. Maafkan saya jika agak terlambat membalasnya, kerana kesibukan menjengah sebentar.

Soalan daripada Ingin tau bertanyakan tentang sehingga umur berapakah gigi akan tumbuh.

Untuk memudahkan penerangan, saya sertakan gambar di bawah.

Gigi-gigi akan tumbuh mengikut masanya (dengan izin Allah!). Namun, ada juga gigi yang tidak tumbuh (semulajadi tiada gigi/terhalang oleh gigi susu dsb). Untuk lebih tepat, kita boleh melihat keadaan gigi kita melalui x-ray.

Secara lazimnya, kita dikurniakan Allah sebanyak 20 batang gigi susu dan 32 batang gigi kekal. Biasanya, waktu untuk gigi susu pertama (gigi kacip) tumbuh adalah sekitar usia 6-7 bulan. Kemudian, gigi-gigi yang lain pula akan menyusul. Ketika kanak-kanak telah berusia 3 tahun, biasanya mereka telah pun mempunyai semua set gigi susu dengan lengkap dan sempurna.

Setelah berusia 6 tahun, gigi kekal pertama (gigi geraham pertama) akan tumbuh. Kemudian, ini diikuti dengan pertumbuhan gigi-gigi kekal yang lain untuk menggantikan tempat gigi-gigi susu. Gigi kekal yang paling akhir tumbuh ialah gigi geraham ketiga, juga dikenali dengan nama Third molar @ gigi geraham bongsu @ wisdom tooth. Biasanya gigi geraham bongsu tumbuh setelah kita berusia 17 tahun dan ke atas (bergantung kepada individu). Ada juga yang tidak akan tumbuh langsung. Tentang gigi geraham bongsu saya ada tuliskan di sini.

Saya berharap penerangan ini menjawab persoalan Ingin tau. Jika tidak menepati, sila maklumkan kembali kepada saya ya.

* * *

Soalan kedua daripada mutiara bd, bertanyakan tentang sebab gusi bengkak ketika stress dan cara-cara mengendalikannya.

Saya akan memberikan jawapan berdasarkan apa yang diajarkan oleh Prof. Dr. Wisam, pensyarah kami, seorang specialist dalam bidang Periodontology.

Acute Necrotizing Ulcerative Gingivitis, penyakit gusi yang biasa terjadi disebabkan stress

Ada 2 sebab kenapa seseorang mudah mengalami gusi bengkak (gingivitis) ketika stress:

1. Ketika seseorang mengalami stress, sesetengahnya mengabaikan penjagaan gigi mereka atau terdorong untuk merokok dan sebagainya. Ini akan menyebabkan kesihatan gusi terganggu.

2. Ketika stress, terdapat perubahan hormon di dalam badan di mana hormon kortisol (cortisol) akan meningkat. Ini akan mengakibatkan sistem imuniti akan menjadi lemah (mengurangkan tindakan neutrophil dan penghasilan antibodi IgG dan IgA), seterusnya akan meningkatkan potensi patogen untuk menyerang gusi anda. Stress juga akan meningkatkan pengeluaran neurotransmitter yang mengakibatkan fungsi sistem imuniti tidak lagi bertindak sebagai pertahanan, sebaliknya mengakibatkan kerosakan pula (from protective response to a destructive one).

Jadi, elakkan diri daripada terlalu stress! Kebersihan gigi juga harus dijaga dengan sebaik-baiknya dan berjumpalah dengan doktor gigi untuk membuat pemeriksaan (nak jumpa dengan pelajar pergigian pun takpe jugak.hehe).

Semoga penerangan ini memuaskan hati ukhti mutiara bd :)

p.s: Jika ada doktor gigi, pelajar-pelajar pergigian atau sesiapa sahaja yang ingin menambah, menegur dan sebagainya, saya persilakan dengan segala hormatnya...

2 comments:

mutiara bd said...

oooo.. sangat berpuashati dengan jawapan afzan.. Syukran-syukran. ^_^

Jarang orang biasa tahu, gusi boleh bengkak disebabkab stress..(sudah kena baru tahu)..

p/s: Tapi ana gosok gigi la

Shahibul Afzan Wahab said...

sama2 dijah...betul tu,ana pun pas belajar dentistry baru tau yg stress can cause gingivitis...

hehe..ana tau nti gosok gigi..yg x gosok gigi tu exclude dijah.btw, dijah stress sebab apa ni...kalau rasa nak share, tafaddhali ye. hope everything will be ok soon, insya Allah.

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template