:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::

Saturday, November 27, 2010

Sajak : Aku Menjadi Lebih Berani


Kali ini
kau berbaju biru
dan bajuku ungu.
Sayang, hanya aku tahu
hatimu
tidak setulus hatiku
yang berbaju ungu.

Bila begini, sebilah pisau aku tidak gentar
sepatah kata,
bisa, aku merasa.
Hati dan rasa mengajarku
aku menjadi lebih berani.

Latifah Haji Shebli
Anak Laut,
DBP, 2000

Maksud

Penyajak menyatakan dalam persahabatan yang lebih penting ialah kejujuran dan keikhlasan, bukan sifat luaran. Penyajak berani menghadapi cabaran kerana dia lebih memahami hatinya dan sahabatnya. Penyajak juga memahami hati wanita yang berani menghadapi cabaran.

Tema dan Persoalan

Tema sajak ini ialah sifat keberanian seorang wanita. Persoalannya pula sesetengah orang tidak jujur dalam percintaaan dan pengalaman pahit yang dilaluinya menjadikan dia lebih berani.

Nada

Sajak ini bernada kecewa.

Gaya Bahasa

Asonansi : bajuku ungu ( pengulangan vokal u)
Aliterasi : tidak setulus hatiku ( pengulangan konsonan t)

Nilai

1. Peribadi kawan atau kekasih
Memilih sahabat atau kekasih jangan mengikut keadaan fizikal (kecantikan dan ketampanan), tetapi yang penting kejujuran.

2. Kemanusiaan
Wanita walaupun bersifat lemah , tetapi akan bangkit menghadapi cabaran apabila dicabar.

3. Kemasyarakatan
Manusia tidak kira lelaki atau perempuan haruslah berani menghadapi cabaran yang bakal mendatang.


p.s:

Sajak ini adalah salah satu sajak yang saya gemari ketika belajar KOMSAS dahulu. Namun, saya menjadikannya entri blog tanpa mempunyai maksud tersirat. Cuma, saya sukakan tajuknya, "Aku Menjadi Lebih Berani".

Ya, kita mesti menjadi lebih berani untuk menghadapi kehidupan yang semakin mencabar... Betul kan? :)

HasbunAllahu wa ni'mal wakiil...
[Allah (Alone) is Sufficient for us, and He is the Best Disposer of affairs (for us).]'' (3:173).

2 comments:

mutiara bd said...

best.. ana pun macam suka bila nt tulis.

tapi macam tak de dalam memori pun belajar sajak ni?!.. hmm

Shahibul Afzan Wahab said...

Hehe,sajak ni memang ada dalam Antologi Anak Laut tingkatan 4...mungkin dijah dah terlupa kot :)

Ana pun masih ingat sajak ni sebab ada baju biru dan baju ungu tu..cantik betul perumpamaan pengarang sajak ni.

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template