:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Thursday, March 12, 2009

Kematian, Program, Tag dan Batuk

[Kematian]

"K.Af, ayah saya dah takde." Itulah sms yang Safi hantar kepada saya malam tadi. Safi adalah teman sekelas yang rapat dengan saya.Beliau biasa memanggil saya K.Af, singkatan kepada nama saya (banyak betul nama panggilan saya). Ayah beliau meninggal kerana kemalangan baru-baru ini.Baru selepas Isya' tadi kami semua mengadakan solat hajat untuk ayah beliau. Tidak lama selepas itu, Allah memanggil ayah beliau pulang. Inna lillahi wainna ilaihi raji'un...Semoga tenang, Safi.

Pada hari Ahad yang lepas juga saya menerima berita kematian. Kematian Pak Cik Hassan, jiran saya sewaktu menetap di Jalan Tekukur dahulu. Pak Cik Hassan seorang yang suka berjenaka. Juga meninggal kerana kemalangan ketika pulang daripada menghantar anak beliau ke tempat kerja.

Kematian seolah-olah bermusim. Paling lazim berita kematian didengar sepanjang Ramadhan. Insya Allah kematian yang mulia. Bilakah giliran saya pula? Ya Allah, matikanlah aku dalam keadaan aku beriman...Semoga Allah menempatkan ruh ayah Safi dan Pak Cik Hassan di kalangan hamba-hambaNya yang soleh. Amin.

[Program]


Alhamdulillah, kerja-kerja program sudah banyak yang dibereskan. Dalam minggu ini,terdapat dua program yang perlu dikelolakan oleh Biro Dakwah dan Tarbiyyah Dental Students Society iaitu ceramah tentang 'Being Professional' dan Selawat Campaign. Ceramah yang bertajuk 'Being Professional' ini adalah bertujuan untuk mendidik bakal-bakal dentist ini (insya Allah) supaya bertindak secara professional serta mengikut panduan Islam dalam kehidupan sekarang dan akan datang. Selawat Campaign pula bertujuan untuk membudayakan selawat dalam kehidupan pelajar-pelajar pergigian serta meningkatkan kecintaan kepada Rasulullah Sollallahu alaihi wasallam. Terima kasih buat ahli biro saya yang banyak membantu dan memberi kerjasama dalam melaksanakan tugas yang diberi.

Semoga program kita akan berjalan lancar dan berjaya mencapai objektifnya. Selesai berprogram, Professional Exam pula menanti pada 25 Mei ini. Professional Exam ini cukup menggerunkan, ibarat ingin menghadapi peperiksaan besar sewaktu di sekolah dahulu. Sebab itulah saya meletakkan widget Countdown di blog. Supaya saya beringat dan tidak membuang masa.

[Tag]

Saya bukan penggemar tag dan belum pernah mentag orang.Tag- tag yang saya terima sebelum ini telah saya minta halal untuk tidak dijawab. Tetapi disebabkan tag yang diterima daripada Rdhanz ini mengandungi soalan-soalan yang agak lain daripada tag-tag yang pernah saya jumpa,saya memilih untuk menjawabnya.

Ini adalah soalan-soalan tag tersebut.


1. Apakah nama blog anda sekarang dan kenapa anda memilih nama itu?

::Damba KasihMu Tuhan::
Ia tercetus di minda saya untuk dinamakan sebagai title blog ini semasa saya mendaftar di Blogger pada November 2007. Tetapi saya tidak menghidupkan blog saya hinggalah Oktober 2008.Saya memilih "Damba KasihMu Tuhan" kerana sangat-sangat mendambakan kasih, cinta dan redha Allah Tuhan kita (seperti anda juga).Dan semoga tika dikembalikan kepadaNya, saya berada di kemuncak cinta dan kasih kepadaNya. Dengan kata lain, mati dalam husnul khatimah dan mengecapi halawatul iman. Amiinn...Semoga kita semua memperolehinya.


2. Apakah link blog anda sekarang dan bagaimana boleh timbul idea untuk menamakannya seperti itu?

http://azansubuhkhamis.blogspot.com/
Saya pasti anda sudah tahu kenapa saya menamakannya sedemikian kerana telah dinyatakan di profile.Sekadar berkenaan dengan diri saya.

3. Kenapa anda berblog?

Basically untuk islah dan dakwah. Islah diri sendiri dan berdakwah kepada orang lain. Jika diberi peratusan, saya rasa peratus untuk mengislahkan diri sendiri itu lebih tinggi...dan jika dapat juga mengislahkan orang lain,alhamdulillah. Amat bersyukur jika blog ini dapat berfungsi sebagai wasilah 'amar ma'ruf nahi mungkar' yang diperintahkan Allah.Selain itu sebagai wadah untuk saya mencari ilmu baru dari blog-blog asatizah serta sahabat bloggers, update isu semasa, berkongsi pengalaman serta mengeratkan ukhuwwah dengan sahabat-sahabat seIslam.

4. Apakah method penulisan dalam blog anda?

Macam-macam, biasanya mengikut mood saya ketika menulis.

5. Antara rupa dan isi, yang mana lebih anda utamakan?

Saya cuba untuk mengutamakan kedua-keduanya. Tentang isi,hanya anda yang menilai, tetapi rupa, asalkan sedap di pandangan mata saya, itu sudah memadai...Saya sukakan warna merah (merah bukan bermaksud garang ya) tetapi saya tidak memerahkan blog saya ini kerana merah bukanlah warna kesukaan ramai. Tetapi saya menghijaukannya kerana di sebalik kehijauan itu ada kesegaran serta ruh perjuangan.

6. Adakah anda meletak widget lagu di blog anda? Kenapa anda memilih lagu tersebut?

Ya, saya letak...dan nasyid yang saya letakkan pun adalah nasyid yang disukai.Saya suka banyak lagu nasyid, jadi ia sentiasa ditukar-tukar mengikut citarasa.Setakat ini, nasyid yang pernah saya letak ialah Ibu, Hayya bil jihad,Sesungguhnya dan Teman Sejati.

7. Antara banyak-banyak artikel di blog anda, yang mana paling anda suka dan kenapa?

Saya suka semuanya (supaya tiada artikel saya yang kecil hati.hehe)...Saya suka yang paling banyak memanfaatkan diri saya dan orang lain...

8. Pernah terasa nak hapuskan blog anda? Sebabnya?

Setakat ni tak pernah. Sebab dah banyak berkorban masa untuk menghasilkannya.

9. Apakah pendapat anda mengenai blog kepada pemilik blog yang tag anda ini?

Blog yang sentiasa updated. Beliau banyak memuatkan input tentang ilmu-ilmu teknologi yang bermanfaat di samping kisah kehidupan beliau.Jika selalu ke blog beliau, anda akan dapat Anugerah Buku Nota.

10. Senaraikan 5 orang yang akan anda tag.

Disebabkan ini adalah kali pertama saya mentag orang,jadi saya memilih 4 orang yang biasa memberi komen di blog saya untuk ditag (kalau sudi) dan seorang calon bebas.

1.Haniem
2.Syeikhulislami
3.KakChik
4.Najihah
5.Bebas(sesiapa yang rasa nak bercerita tentang blognya. Biasanya kalau tulis macam ni takkan ada respon)

[Batuk]

Minggu lepas dan minggu ini Allah memberikan sedikit ujian kesihatan kepada saya.Baru sembuh daripada selesema, kini peringkat batuk pula. Biasanya selepas selesema, saya akan batuk,dan selepas batuk,saya akan sembuh. Cuma dalam minggu ini, batuk saya agak teruk. Tekak terasa kering. Saya pula kurang minum air masak. Macam mana nak baik kalau kurang minum air masak ni?...'Ala kulli hal, terima kasih buat Raihan, rakan sebilik saya yang sudi berkongsi Dexxon Lozenges dan Clarytine selepas ubat yang saya ambil di klinik UIAM habis (saya malas nak pergi ambil ubat lagi selepas dia dah offer).

Sekian coretan untuk minggu ini: Kematian, program, tag dan batuk. Salam Maulidurrasul 1430H. Allahumma Solli 'Ala Sayyidina Muhammad.We love you Rasulullah!

2 comments:

ASYIQ said...

Salam kenal dik,

Sy suka dgn tema pengisian di blog adik...moga2 kita bersahabat di alam siber ni. Jemput dtg ke blog sy..blogger baru yg serba kurang.

Shahibul Afzan Wahab said...

Waalaikumussalam kak.

Salam ukhuwwah fillah.saya dah ziarah blog akak...blog bernama damba syurga..blog saya damba kasih..:) semoga Allah memandu kita ke jalan yg diredhaiNyA...

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template