:: Ahlan wa Sahlan wa Marhaban Bikum ::


Saturday, May 29, 2010

Anak Sulung Mak Yang Tak Matured

Salam mak,

Malam ni, sebelum buka buku-buku dan nota-nota yang berlambak atas meja ni, anak sulung mak ni nak merepek dengan mak. Saya tak nak telefon mak, tapi nak tulis kat blog ni jugak...

Mak, dulu masa zaman sekolah, mak la tempat saya luah segala perasaan saya. Semua perkara nak cerita kat mak. Tiap- tiap minggu mesti mak datang asrama jenguk saya, so masa tu mak akan jadi mangsa dengar segala cerita saya. Hehe.

Tapi mak...

Bila saya dah umur 24 tahun ni, dah masuk universiti pulak tu, saya rasa dah tak matured kalau nak ngadu-ngadu kat mak lagi. Saya bimbang mak akan fikir,"Anak aku ni tak pandai berdikari lagi ke dah besar panjang macam ni..."

Tapi saya yakin, mak takkan fikir macam tu pun. Tapi saya tetap malu...Bagi saya, biarlah saya simpan segala tekanan, kebimbangan, kegusaran, kesedihan dan apa-apalah yang sewaktu dengannya daripada pengetahuan mak. Saya tak nak mak terbeban dengan mendengar masalah saya. Saya tak nak mak bimbang dengan saya...

Sesekali mak telefon tanya khabar saya, saya akan beritahu mak, "Alhamdulillah, saya ok kat sini...". Bila balik rumah pulak, saya takkan bawa balik segala perasaan yang saya alami. Sebab tu mak akan nampak saya ceria je bila sesekali balik kampung.

Tapi sebenarnya kan mak, anak mak selalu dalam keadaan tak betul kat sini...huhu.

Mak, takut sangat nak hadapi peperiksaan General Medicine dan Surgery lagi dua hari ni...kalau tak lulus, kena repeat tahun...Saya tak dapat bayangkan mak. Saya ni bukan budak pandai, saya rasa ilmu saya sikit sangat. Macam mana saya nak jawab soalan-soalan peperiksaan nanti. Mak doakan saya...

Mak, saya rasa bila saya tulis di blog ni, satu dunia akan tahu betapa tak maturednya saya. Hehe. Biarlah mak, saya memang macam ni pun :)

Baiklah mak, sampai sini dulu ye... Walaupun mak mungkin tak baca entri ni, tapi naluri ibu mak akan dapat faham perasaan saya kan?

p.s: Catatan orang tension nak exam... :)

10 comments:

aminmenulis said...

Salam kak Afzan,

Hehe.. Nice entri.. santai mantai.. hehe.. bila tertekan tu sabo jer la yerk. InsyaAllah boleh jawab punya exam nanti. aminn..

Semoga dapat naik taon, huhu. amin pun takot jugak exam nih, kalau tak pasw memang kena ulang tahun. wuhu..

p/s: mana aci mak akak tak baca blog, amin takleh la wat camni sebab ibu selalu jugak bukak blog anak dia. hehe..

Shahibul Afzan Wahab said...

Salam amin...

Nice entri apanye..hehe.dah mengarut ke tahap dinosaur ni...dah x senang duduk, jadi akak pun buat kerepek la kat blog ni (aka merepek).

Terima kasih doa amin tuh...semoga dimakbulkan Allah.amiin...

p.s: Mak amin memang sesuai la baca blog sebab anak dia jauh di mesir...lain la akak ni, kuantan-k.trg je pun. :)

Anonymous said...

Salam kak afzan..

Amboi, comelnye anak mak ni..
Takpe la nak, mak msti faham punye.. hehe
K. af, raihan dapat rasa apa yg kak af rasa tu.. Perasaan yg bercampur-baur..
Hm, pepun raihan doakan yg terbaik buat k. af.. bittaufiq wannajah..
Berusahalah & jawablah yg terbaik nnt ye nak, selebihnya kita berserah pada-Nya.. kerana semuanya telah diatur utk kita.. jangan pernah berputus harap pada-Nya dan berdoalah mohon dipermudahkan.. insyaAllah.. (nasihat utk diri sndiri, hehe)

Shahibul Afzan Wahab said...

Apabila rumetku berbicara, hati yg gelisah menjadi bahagia...jiwa yang lara menjadi gembira...chewahh..hehe

Salam raihan..

Thanks a lot ye...

Kuhargai setiap patah azimat yang dikau berikan..doakanku..seminggu lagi diriku di sini...pastu daku juga boleh bercuti sepertimu... :)

syanashwa said...

sepatutnya luahkan je depan mak.. insan yg paling ikhlas menyayangi dan akan mndoakan kita dgn sepenuh hati.. takde org lain dah..

so, balik nnti, citer kt mak, ek?!! ;)

all d best in yur exam..

Shahibul Afzan Wahab said...

Dr Nashwa..hehehe...malu pulak rasanya Dr baca saya tulis camni.Dr dulu time belajar mesti tabah kan.Malu saya..huhu..

TUVM Dr for your advice and support...Alhamdulillah, Allah temukan saya dgn Dr utk saya contohi ^_^

unaoli said...

xtau nk ckp ape bile bc entry ni..angah xmatured? hemmm..kne pkir bnyk kali kot.klu angah xmatured, husna lg2 la btambh xmatured.hehe.papepon ngah..GANBATE NE!!!!!!!!!

wandisini said...

salam.
macma mana exam? semoga berjaya

dkama said...

Usaha tangga kejayaan wahai Azan Subuh... InsyaAllah... PEACE...

Shahibul Afzan Wahab said...

una;

angah memang x matured la una...hihi.malu rasanya mengenangkan diri ini...una ajarla angah jadi matured cam una :)

wandisini;

salam.alhamdulillah, tunggu result je sekarang ni...

saudara dkama;

terima kasih...

Related Posts with Thumbnails
Design by Abdul Munir Visit Original Post Islamic2 Template